De la zero la unu – Peter Thiel cu Blake Masters

De la zero la unu, de Peter Thiel cu Blake Masters, se bazează pe notițele luate de Blake la cursul lui Peter Thiel și adaptate pentru o audiență mai mare.  (da, unii au norocul a face cursuri cu multi milionari și nu cu niște teoreticieni semi-comuniști)

Pentru cine nu a auzit de Peter Thiel. Este fondatorul PayPal (vândut către eBay cu  1,5 miliarde de dolari), a făcut prima investiție externă în Facebook. A lansat Palantir Technologies, o companie de software care oferă soluții pentru securitatea națională sau finanțele globale. A oferit finanțări pentru Linkedin, Yelp și alte zeci de startup-uri. Este partener în Founders Fund, un fond de investiții din Silicon Valley care a finanțat companii precum SpaceX sau Airbnb. Adică nu poți să zici că a avut doar noroc până acum, sau că l-a ajutat mătușa Tamara.

Conform lui Peter Thiel majoritatea companiilor eșuează deoarece au neglijat una sau mai multe dintre următoarele întrebări:


1. Problema ingineriei: Poți crea o tehnologie revoluționară, în loc de îmbunătățiri incrementale?

2.Problema sincronizării: Este momentul potrivit pentru a porni această afacere?

3.Problema monopolului: Pornești cu o parte mare dintr-o piață mică?

4.Problema oamenilor: Ai echipa potrivită?

Și chiar a pus accent pe construirea echipei din start. Echipa lui acum este numită „Mafia PayPal”, pentru că mai toți oamenii implicați au reușit să ridice companii foarte mari după:  Youtube, Yammer, Tesla, SpaceX, Palantir, Linkedin.

Dintre cei șase oameni care au pornit PayPal, patru au construit bombe în liceu. […] Toți șase puteam fi considerați excentrici. Prima mea conversație cu Luke a fost despre cum se înscrisese pe o listă de criogenie, pentru a fi înghetat după moarte în speranța unei învieri medicale în viitor.

„Alegerea unui cofondator este ca o căsătorie, iar conflictul între fondatori este la fel de urât ca un divorț. Optimismul abundă la începutul fiecărei relații. Nu este romantic să te gândești în mod practic la ce se poate strica, așa că oamenii nu o fac. Dar dacă între fondatori apar diferențe ireconciliabile, compania devine victimă.”

5. Problema distribuției: Ai o soluție nu doar pentru crearea produsului, ci și pentru distribuirea lui?

6.Problema durabilității: Poziția ta pe piață va putea fi apărată pentru 10 sau 20 ani?

7.Problema secretă: Ai identificat o oportunitate unică pe care alții nu o văd?

Stai liniștit nici de data aceasta nu o să primești acea „rețetă” miraculoasă prin care să pornești un startup de succes, dar oferă câteva sfaturi destul de practice pentru a te ajuta pe acest drum. Plus numărate exemple din zona companiilor/startupurilor tehnice (Microsoft, Apple, Facebook, Google, Tesla, etc.)

Este o carte care se citește ușor în 4-5 ore și merită. 🙂

PS. Dacă vrei o părere critică și mai detaliată, Louis Gudema  a scris un articol pe tema asta (aici)

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *